joi, 9 aprilie 2009

Invinuiri

Grecii, la randul lor, au invinuit pe latini de tendinte iudaizante, fiindca posteau Sambata, mai ales in Cele Patruzeci de Zile din Postul Mare. Grecii criticau si faptul ca latinii nu savarseau Liturghia Darurilor Mai Nainte Sfintite in zilele saptamanilor din Postul Mare, Liturghie alcatuita de Sfatul Grigorie Dialogul (cca. 540-604). Ei erau de asemenea socati de faptul ca preotii latini isi radeau barbile. Mai era si problema clericilor casatoriti, pe care latinii acum ii alungau. Apoi era problema divortului, interzis de latini; insa grecii, pentru care casatoria era si un contract civil, dar si o Taina, ingaduiau divortul in anumite cazuri. Mai era problema dogmatica a Purgatoriului, care grecilor le suna "prea precis". Pe de alta parte, latinii criticau doua practici ale grecilor la savarsirea Euharistiei: folosirea caldurii, adica a apei calde adaugate in potir si, inca si mai aspru, Epicleza, adica chemarea Duhului Sfant, fara de care, sustineau grecii, preschimbarea elementelor nu se producea. Mai era un subiect extrem de contestat: folosirea painii dospite sau nedospite la Liturghie. Se pare ca folosirea painii nedospite s-a generalizat in Apus in veacul al noualea si, la fel ca Filioque, fusese adoptata ca practica curenta la nor de Alpi, desi provenea de altundeva. Latinii sustineau ca Hristos Insusi folosise paine nedospita la Cina cea de Taina. Grecii sustineau ca painea dospita simboliza prezenta Duhului Sfant.

Stalpii Ortodoxiei - Traducere de Constantin Fagetan

Niciun comentariu: