miercuri, 31 octombrie 2012

Urmasul lui Avraam

Descendenta trupeasca din Avraam nu poate fi nimanui de folos, daca nu este renascut prin apa Botezului, in credinta lui Avraam. Iar credinta lui Avraam era credinta in Iisus Hristos, dupa cum Domnul nostru Insusi a spus-o: Avraam, parintele vostru, a fost bucuros sa vada ziua Mea si a vazut-o si s-a bucurat. (Ioan 8, 56). Aceeasi era si credinta prorocului si regelui David, care L-a auzit pe Tatal Ceresc vorbind cu Fiul Cel deofiinta cu Sine: Zis-a Domnul Domnului Meu (Psalmi 109, 1; Faptele Apostolilor 2, 34). Aceeasi era si credinta celor trei tineri din cuptorul cu foc, si care au fost scapati de Fiul lui Dumnezeu (Daniel 3, 25); si a prorocului Daniel, caruia i s-au descoperit cele doua firi ale lui Iisus in taina Intruparii Sale, vazand cum Fiul Omului a venit la Cel Vechi de Zile (Daniel 7, 13). De aceea spune Domnul, adresandu-se urmasilor (posteritate care, dupa trup, era incontestabila) lui Avraam: Daca ati fi fiii lui Avraam, ati face faptele lui Avraam (Ioan 8, 39), iar aceste fapte sunt sa credeti in Acela pe care El L-a trimis (Ioan 6, 29).
Cine sunt, asadar, urmasii lui Avraam? Fiii lui Isaac, dupa trup, sau fiii Agarei, egipteanca? Ce ne invata Sfanta Scriptura prin gura dumnezeiescului Apostol? Fagaduintele au fost rostite lui Avraam si urmasului sau. Nu zice: "si urmasilor" - ca de mai multi - ci ca la unul singur: "si urmasului tau", Care este Hristos (Galateni 3, 16). Iar daca voi sunteti ai lui Hristos, sunteti deci urmasii lui Avraam, mostenitori dupa fagaduinta (Galateni 3, 29). Asadar, in Iisus Hristos a devenit Avraam tata al multor neamuri (Facerea 17, 5; Romani 4, 17). Avand asemenea fagaduinte si asemenea adeveriri, ce inteles mai are descendenta din Avraam, dupa trup? Dupa Sfanta Scriptura, Isaac este considerat samanta sau urmas, dar numai ca preinchipuire a lui Iisus Hristos. Spre deosebire de Ismael, fiul Agarei (Facerera 16, 1 s.u), Isaac s-a nascut printr-o minune, din "neputinta" unei femei sterpe si varstnice, deci contrazicand legile naturii, dupa cum Mantuitorul avea sa se nasca din fecioara in chip minunat. Isaac a fost urcat spre jertfire pe muntele Moria, asa cum Iisus avea sa urce pe Golgota, purtand pe umeri lemnul jertfei Sale. Un inger l-a scapat pe Isaac de la moarte, precum un altul a rostogolit piatra pentru a face cunoscut oamenilor ca mormantul era gol, si ca Cel Inviat nu mai era acolo. La ceasul rugaciunii, Isaac a intalnit-o pe Rebeca in campie si a dus-o in cortul mamei sale, Sara, dupa cum si Hristos isi va intampina Biserica Sa pe nori, pentru a o duce in salasurile ceresti, in Ierusalimul cel Nou, patria mult dorita.

Serafim Rose - Ortodoxia si Religia Viitorului