duminică, 4 mai 2008

Omul autonom

"Omul autonom", scria Eugene, "a incercat sa remodeleze lumea din afara ca sa se conformeze cu noua sa idee despre ea, cu ajutorul tehnologiei, teoriilor sociale si economice, arhitecturii etc. Toate aceste mijloace tind spre un utopic control extrem, menit atat sa-i intareasca omului ideea ca este atotstapanitor(caci inlauntrul sau nu era prea sigur), dar si ca necesitate a unei ratiuni autonome. Numai cel ce Il iubeste pe Dumnezeu poate sa iubeasca zidirea ce vine de la Dumnezeu. Ca sa putem iubi zidirea, trebuie sa o iubim asa cum este ea cu adevarat; si intrucat zidirea vine de la Dumnezeu, nu o putem iubi altfel decat ca venind de la Dumnezeu si, prin aceasta, nu putem sa nu-L iubim si pe Dumnezeu. Cu toate acestea, ratiunea autonoma, prin faptul ca nu mai este in contact cu Dumnezeu, va pierde implicit contactul cu realitatea concreta (care nu este altceva decat realitatea zidita, asa cum a fost data de Dumnezeu); si astfel nu poate privi lucrurile decat ca fiind ideale, desavarsite...Perfectiunea este ceva in care omul se odihneste; insa omul isi afla odihna numai in Dumnezeu, caci numai Dumnezeu este perfect, iar imperfectiunile lumii si ale oamenilor nu fac decat sa ne conduca la ceea ce este cu adevarat perfect. Totusi, omul modern vrea sa-si afle odihna in aceasta lume si de aceea trebuie sa o faca perfecta; si fiindca, in mod evident, lumea nu este asa, el e silit sa o faca sa fie. De aici caracterul sau idealist, utopic al tuturor schemelor rationale ale lumii. Fara utopie, omul modern ar cadea in deznadejde si, negresit, atunci cand utopia i se ia, el chiar cade in deznadejde. In vremuri normale, el se intorcea catre Dumnezeu, insa astazi majoritatea oamenilor nu mai cred in existenta Lui, astfel incat deznadejdea e zadarnica si autodistructiva. Omul are de facut mereu aceeasi alegere: perfectiune in lumea aceasta sau perfectiune in lumea cealalta. Omul nu este facut sa poata trai fara vreo speranta de perfectiune. Si astfel pentru omul modern alegerea este: ori utopia rationalista, ori Dumnezeu"

Ieromonahul Damaschin - Viata si lucrarile Parintelui Serafim Rose

Niciun comentariu: